Financiën
De financiële sector zal de komende jaren al haar innovatiekracht moeten aanwenden om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het verdienmodel staat onder druk door toenemende transparantie en het provisieverbod. Traditionele distributiemodellen staan met de opkomst van internet al een tijdje op hun kop. En de relatie met de steeds mondiger en minder loyale klant is volledig aan het veranderen.
Hoe gaat de financiële sector klantgericht innoveren?
De Branche
Er zijn veel belemmeringen, maar wel degelijk ook mogelijkheden om innovatie wél van de grond te krijgen. De sector heeft tenslotte niet stil gestaan de afgelopen tijd. Gesprekken gaan over: creativiteit en ondernemerschap, risico durven nemen en proactief adviseren. Succesfactoren zijn: platte organisaties, het type mensen waarmee samengewerkt wordt, cultuuraspecten en randvoorwaarden zoals ICT. En hét thema wordt: klantgerichtheid en een motivatie die in de hele organisatie wordt gedragen om het voor de klant elke dag beter te willen doen.
Ondernemerschap heeft de toekomst in de sector. En als het om innovatiekracht gaat is het advies: bepaal het beleid voor de organisatie en laat alle medewerkers daar van doordrongen zijn. Met de klant als centrale doel.