Winkelverkoop – Kan ik u helpen?

Een middag dwalen door de winkelstad Utrecht levert een reeks van voorbeelden op. Voorbeelden van winkelverkoop die moeten leiden tot verkoop. Aandacht voor de winkelverkoper! Commerciële kansen in de winkel ontstaan in de eerste plaats bij de bemensing. En via hen echte aandacht voor de klant.

Kans 1:

De kledingzaak waar de verkopers nog werden geïnstrueerd bij de hoofdbalie door de shopmanager. 20 minuten na winkelopeningstijd. De toonzetting was populair en de aandacht minimaal. Vrij snel werd een junior verkoper op verkoopjacht gestuurd. Zijn eerste vraag: kan ik u helpen? Het antwoord: Nee. Het resultaat: een zielig dralende jonge verkoper.

Kans 2:

In een exclusieve herenmodezaak hing een poster met een goed geklede man. De interesse was gewekt. De vraag: Dat jasje zou ik wel eens willen passen. Het antwoord: Die hebben we niet, trouwens, wij hebben hem hier ook nooit gehad. Alleen de grote winkels. Het is ook een duur jasje. En het was niet zo’n bijzonder mooi jasje. De variant in een andere kleur was mooier. Die hebben we hier ook nooit gehad. Maar als u bij ons een jasje koopt, krijgt u een gratis shawl cadeau. Ok, bedankt en tot ziens. Graag gedaan, tot ziens.

Kans 3:

Ons zoontje van 3 had na een aantal winkels de behoefte om wat meer de aandacht te trekken. Hij kroop onder rekken door en rende een blokje om. Gedrag wat in een winkel niet past en waar ouders op horen te letten. Dat vond de verkoper ook. En op luide toon: Kom eens hier en blijf eens bij je ouders. Niet meer rennen hoor. De toon was gezet. De uitgang snel gevonden.

Commerciële kans 1:

Een prachtige Italiaanse lederwarenwinkel. De verkoper strak in het zwart. Goedemiddag. Ik zie u kijken bij de handschoenen. Welke kleur spreekt u het meeste aan? Ik kreeg keus uit 3. Nog 2 goede vragen en de handschoenen die ik al 2 jaar zocht, lagen op tafel. Deze handschoenen zijn op meerdere plaatsen te koop en het was niet mijn primaire doel handschoenen te gaan kopen die dag. Compliment voor de verkoper!

Commerciële kans 2:

Een nieuwe winkel met huidverzorgingsproducten trok de aandacht. Was het de verlichting, de frisse kleuren of de drukte in de winkel die opviel? Goedemiddag. Bent u bekend met onze producten? Nee, nog niet. Wij maken producten … - in 1 minuut waren we op enthousiastmakende manier ondergedompeld in de missie en strategie van het bedrijf. Vraag: Maar wat is nu het voordeel van uw zeep? Acties van de verkoopster: keuze voorleggen, laten ruiken, in de hand geven, mening vragen, proberen en helpen beslissen. Alles even vriendelijk, rustig en doortastend. Afrekenen: ik leg alles voor u klaar bij de kassa. Er stond daar een rij en er werd met 2 personen ingepakt en afgerekend. En waar spraken ze over? De missie van het bedrijf! En de vriendelijke verkoper? Die hielp een volgende klant. Bij het verlaten van de winkel groeten we elkaar hartelijk. Heerlijk. Tot de volgende keer.

Commerciële kansen in de winkel ontstaan in de eerste plaats bij de bemensing. Kennis van het product is essentieel. Focus op de klant nog veel belangrijker. De motivatie wordt getoond door de lach, lef, vriendelijkheid, doortastendheid en aandacht voor de klant. Het vereist discipline om telkens weer een nieuw contact op te bouwen. Met vaste eikmomenten en toegepast op telkens een nieuwe bezoeker.

Bij actieve winkelverkoop liggen in deze markt de grootste commerciële kansen voor de retail.

Hebt u vragen, of wilt u doorpraten? Neem dan contact op.

Govert-Henk Mijnders

06-28705156

www.degaat.nl

ghm@degaat.nl

 

Terug

nieuws

  • Enthousiasme over beurssucces

    10/10/2018 Interview met Wigand Dijkstra van iCell Benelux... meer lezen
  • Masterclass ExpoPlanA4

    2/5/2018 12 juni 2018: Masterclass ExpoPlanA4 meer lezen
lees alle nieuwsberichten